В. Косенко навчається у педагогів Юдицького та професора Варшавської консерваторії О. Михайловського. З цього моменту також розпочинається і його композиторська творчість — з’являються кілька прелюдій та марш.
Перша світова війна змушує В.Косенка з матір’ю в 1914-му році переїхати до Санкт-Петербургу, де він навчається в Петербурзькій консерваторії відразу на 2-х факультетах: фортепіанному (клас І. Міклашевської) та композиторському (клас М. Соколова).
Після закінчення консерваторії в 1918 р. Косенко переїжджає до рідних у Житомир, який на той час був розвинутим культурним центром Волинської губернії. Там він розгортає велику виконавську, композиторську та педагогічну діяльність. Виступає як соліст і акомпаніатор.
З ініціативи Косенка створюється камерне тріо. До його складу увійшли крім В.Косенка (фортепіано), В. Скороход (скрипка) і В. Коломойцев (віолончель). На квартирі у композитора розпочинаються домашні камерні вечори.
Ангеліна
Канеп-Косенко |
В Житомирі Віктор Степанович одружується з Ангеліною Володимирівною Канеп (офіційний шлюб датується 1929 р), яка завжди підтримує домашні репетиції, концерти, влаштовуючи гостям гостинний прийом.
У 1922 р. відбувається перший авторський концерт В.Косенка: програма першого відділення складалася з творів Шопена, Ліста, у другому композитор виконує свої твори. Для Віктора Степановича, його близьких і друзів концерт стає урочистою подією.
Однак композиторові було тісно в Житомирі і 1924-го року з метою розширення своїх творчих зв’язків, за порадою мистецтвознавця О. Тугенхольда, він їде до Москви. Тут знайомиться з М. Мясковським, О. Гедіке, Ф. Блуменфельдом, які підтримали молодого митця. Вперше друкуються фортепіанні твори Косенка: поема, дві поеми-легенди, «Меланхолійний етюд». Наступного року Косенко дає авторський концерт в Москві, де виконуються романси, віолончельна соната, фортепіанні п’єси.
Визнання творчості В.Косенка стає дедалі ширшим. У 1927 р. його запрошують до Харкова (тодішньої столиці України) на кілька авторських концертів.
У 1928 р. Українська філармонія пропонує Косенкові та співачці Оксані Колодуб здійснити гастрольну подорож по Донбасу.
У 1929 р. Косенко переїжджає до Києва, де його запрошують на посаду викладача Музично-драматичного інституту імені М.Лисенка, пізніше реорганізованого у консерваторію. Тут йому дають вести класи спеціального фортепіано, камерного ансамблю, курс аналізу форм на історико-теоретичному та композиторському факультетах. Педагогічною роботою В. Косенко займається із захопленням. «Ми з великою радістю вчилися у Віктора Степановича, — пише Ф. Аерова. — Його уроки ставали святом».
Твори Косенка набувають все ширшу і ширшу популярність, а в 1935 році — раптово... їх вилучено з продажу та виконавства... , а також звідусіль забрано портрети композитора.
З одного боку це був час, коли політика правлячої Комуністичної партії була націлена на освіту широких мас, а з другого боку, коли в Україні панували сталінські репресії, масово знищувалися діячі церкви, науки та культури.
3 жовтня 1938 р. Перед смертю нагороджений особисто М.Хрущовим Орденом Червоного Прапора, а після смерті, в тому ж році, увічнений постановою Уряду: надрукуванням всіх його творів, спорудженням на його могилі пам’ятника, встановленням стипендії ім. В.Косенка для найобдарованіших студентів Київської консерваторії і Житомирського музичного училища, присвоєнням ім’я Косенка цьому училищу, а згодом і Київській музичній школі №3.
Пам’ять про видатного українського композитора В.С.Косенка, як і його музика, продовжують жити не тільки в стінах музею, але в усій Україні, і належать вже не тільки їй, але й музичній культурі всього світу.
Немає коментарів:
Дописати коментар