Лабораторні досліди
8 клас
Лабораторний дослід 1. Ознайомлення з фізичними власти-востями речовин
атомної, молекулярної та йонної будови.
Вам видані
зразки речовин: графіт, лід, кухонна сіль.
Порівняйте зовнішній вигляд, колір речовин. Розгляньте
їхню структуру.
Спробуйте зламати графітовий стрижень, кусочок льоду,
кристал солі. Спробуйте розчинити речовини у воді.
Запишіть свої спостереження.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які
ще фізичні властивості повинні відрізнятись у цих речовин?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Знайдіть
у довіднику ( або скористайтесь мережею Інтернет) дані про температури
плавлення, густини речовин.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть
висновок, які типи хімічного зв’язку в цих речовинах, як фізичні властивості
залежать від типу зв’язку.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторной дослід 2. Дія водних розчинів лугів на індикатори.
Налийте в 3 пробірки по 2-3 мл розчину натрій гідроксиду.
З першої пробірки краплю розчину за допомогою скляної
палички нанесіть на універсальний індикаторний папір.
У пробірку №1 додайте 2-3 краплі розчину фіолетового
лакмусу.
У пробірку № 2 додайте 2-3 краплі розчину метилового
оранжевого.
У пробірку № 3 додайте 2-3 краплі розчину фенолфталеїну.
Спостереження запишіть у таблицю:
Універсальний індикаторний
папірець
Розчин фіолетового лакмусу
Розчин метилового оранжевого
Розчин фенол-фталеїну
Натрій гідроксид
Запишіть
висновок.____________________________________________________________________________________________________________
Лабораторний
дослід 3. Взаємодія лугів з кислотами в розчині.
Налийте в пробірку 2-3 мл розчину натрій гідроксиду,
додайте 2-3 краплі розчину фенолфталеїну та доливайте поступово розчин
хлоридної кислоти.
Запишіть спостереження
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Складіть
рівняння реакції __________________________________________________________
Для
чого в експерименті використовували розчин фенолфталеїну?
Повторіть експеримент з
метилоранжем (або лакмусом)
Який індикатор зручніше використовувати?
__________________________________________________________
Висновок______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна
робота 4. Дія розчинів кислот на індикатори.
Налийте в 3 пробірки по 2-3 мл хлоридної кислоти. З
першої пробірки краплю розчину за допомогою скляної палочки нанесіть на
універсальний індикаторний папір.
У пробірку №1 додайте 2-3 краплі розчину фіолетового
лакмусу.
У пробірку №2 додайте 2-3 краплі розчину метилового
оранжевого.
У пробірку №3 додайте 2-3 краплі розчину фенолфталеїну.
Спостереження запишіть у таблицю:
Універсальний індикаторний
папірець
Розчин фіолетового лакмусу
Розчин метилового оранжевого
Розчин фенол-фталеїну
Хлоридна кислота
Висновок____________________________________________________________________________________________________________
Лабораторний
дослід 5. Взаємодія кислот з металами.
Налийте в 3 пробірки по 2-3 мл хлоридної кислоти.
У пробірку №1 додайте 1см магнієвої стрічки.
Запишіть спостереження_______________________________________________________________________________________________________
Складіть
рівняння реакції____________________________________________________
У побірку
№2 додайте залізних ошурок.
Запишіть спостереження_____________________________________________
Складіть
рівняння __________________________________________________________
У пробірку
№3 додайте мідних ошурок.
Запишіть спостереження
__________________________________________________________
Порівняйте швидкість
реакції у трьох пробірках. Як це можна пояснити?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть
висновок______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторний дослід 6. Взаємодія металів із солями у водному розчині.
У дві пробірки налийте 2-3 мл розчину купрум(ІІ)
сульфату. У першу пробірку додайте гранулу цинку, в другу – залізний дротик або
цвях.
Через деякий час у пробірках помітні зміни.
Запишіть спостереження
____________________________________________________________________________________________________________________
Складіть
рівняння реакцій
____________________________________________________________________________________________________________________
Порівняйте
швидкість реакцій. Дайте пояснення.
____________________________________________________________________________________________________________________
Чи буде перебігати реакція між міддю та ферум (ІІ)
сульфатом?
__________________________________________________________
Чи
можливо отримати залізо взаємодією ферум(ІІ) сульфату з магнієм?
Зробіть висновок стосовно взаємодії металів з розчинами
солей.___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторний дослід 7. Взаємодія
солей із лугами у водному розчину.
У дві пробірки налийте по 2-3 мл розчинів купрум(ІІ)
сульфату та ферум(ІІ) сульфату. До обох пробірок додайте розчин натрій
гідроксиду.
Запишіть спостереження
____________________________________________________________________________________________________________________
Складіть
рівняння реакцій ____________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть
висновок про взаємодію солей з основами
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторний дослід 8. Розвязування експериментальних задач.
1, Доведіть, що виданий вам розчин – розчин сульфатної
кислоти (треба довести, що речовина належить до класу кислот, що кислота –
сульфатна).
Наявність у виданому розчині саме кислоти можна довести
за допомогою індикатора. Обираємо індикатор, спостерігаємо зміну забарвлення.
Індикатор
________________________________________________
Спостереження ___________________________________________
Щоб довести, що кислота сульфатна, треба обрати речовину,
яка під час реакції із сульфатною кислотою утворює нерозчинний сульфат.
Знаходимо в таблиці нерозчинний сульфат
_____________________
Рівняння реакції
___________________________________________
2. Доведіть, що виданий вам розчин – розчин натрій
гідроксиду. Щоб довести наявність лугу, треба обрати ____________________
Спостереження___________________________________________
3. Отримайте двома способами: ферум(ІІ) сульфат, магній
хлорид.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Доведіть, що виданий вам цинк гідроксид має амфотерні
властивості.
План експерименту
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Рівняння реакцій
____________________________________________________________________________________________________________________
Складіть генетичний ряд елемента Феруму та здійсніть
перетворення, якщо у вас є залізо, натрій гідроксид, хлоридна кислота, необхідне
обладнання.
Ряд______________________________________________________
Рівняння
реакцій___________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. У вас є кристалічні речовини: натрій гідроксид, натрій
хлорид, натрій карбонат, барій хлорид, цинк хлорид, сульфатна кислоти, вода.
Визначте кожну речовину, надайте пояснення, складіть рівняння реакцій.
План експерименту
____________________________________________________________________________________________________________________
Рівняння реакцій
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. У 6 пробірках є розчини: натрй гідроксид, натрій
хлорид, натрій карбонат, барій хлорид, цинк хлорид, сульфатна кислота. Також у
вас є 6 порожніх пробірок. Визначте вміст кожної пробірки, не використовуючи
додаткових реактивів.
План експерименту
____________________________________________________________________________________________________________________
Рівняння
реакцій________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Визначте речовини та здійсніть перетворення за
ланцюжком:
Магній →А→Б→магній гідроксид → А
Реакція №1 – реакція сполучення. Реакція №2 – реакція
обміну. Реакція №1 – реакція обміну. Реакція №1 – реакція розкладу.
А – __________
Б – _________________
Рівняння реакцій
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Універсальний індикаторний
папірець
Розчин фіолетового лакмусу
Розчин метилового оранжевого
Розчин фенол-фталеїну
Натрій гідроксид
Універсальний індикаторний
папірець
Розчин фіолетового лакмусу
Розчин метилового оранжевого
Розчин фенол-фталеїну
Хлоридна кислота
Лабораторні роботи для 11 класу.
Тема. Досліди з гліцерином: розчинність у воді, взаємодія з купрум (ІІ) гідроксидом.
Мета. Дослідити властивості гліцерину, вивчити якісну реакцію на гліцерин.
Обладнання: штатив з пробірками, піпетка.
Реактиви: гліцерин, етанол, розчин купрум (ІІ) сульфату,
натрій (калій) гідроксиду.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1.
Під
час роботи в хімічному кабінеті не доторкайтесь руками до частин тіла, які
найбільш чутливі до дій хімічних речовин, - носа, губ та очей.
2.
Для
захисту одягу від їдких та фарбувальних речовин під час проведення лабораторної
роботи у кабінеті необхідно мати захисний одяг – лабораторний халат або фартух.
3.
Під
час лабораторної роботи необхідно особливо суворо дотримуватись дисципліни:
забороняється торкатись хімічного обладнання та реактивів без дозволу вчителя,
забороняється ходити по класу або вживати їжу під час заняття.
Купрум сульфат - токсична
речовина. Після закінчення роботи необхідно ретельно вимити руки – спочатку без
мила, а потім з милом.
Натрій гідроксид - їдка речовина. При потраплянні на шкіру або
одяг його слід змити проточною водою.
Дослід 1. Розчинність гліцерину у воді.
У першу пробірку налийте 1мл води, додайте 1-2
краплі гліцерину. У другу побірку налийте 1 мл гліцерину, додайте 1-2 краплі
води. Суміш в кожній із пробірок старанно перемішайте.
Висновки. (виберіть та
запишіть правильний висновок)
Дві рідини не
змішуються. Гліцерин у воді не розчиняється.
В одній із
пробірок рідини перемішались, в іншій – ні. Гліцерин та вода обмежено
розчиняються одне в одному.
Рідини в обох
пробірках утворили різний розчин. Гліцерин та вода змішуються в будь-яких
співвідношеннях.
Дослід 2. Якісна реакція на гліцерин.
У
дві пробірки наливайте по 2 мл розчину натрій (калій) гідроксиду і додайте до
нього трошки розчину купрум (ІІ) сульфату.
Запишіть рівняння реакції, яка
відбувається під час додавання натрій (калій) гідроксиду до купрум (ІІ)
сульфату.
Запитання.
1.
До
якого класу належить речовина, яка випала в осад?
2.
До
осаду в першій пробірці долйте розчин гліцерину з першого досліду. Вміст
пробірки збовтайте.
3.
До
осаду в другій пробірці додайте 1 мл етанолу. Вміст збовтайте.
4.
Опишіть
зміну забарвлення розчину в пробірці №1 та №2.
Висновки. (виберіть та запишіть
правильний висновок)
·
Забарвлення
у пробірках не змінюється. Проведена реакція не є якісною на багатоатомні
спирти.
·
Забарвлення
значно змінюється тільки у пробірці з розчином гліцерину. Проведена реакція є
якісною на багатоатомні спирти.
·
Забарвлення
змінюється тільки у пробірці з розчином етанолу. Проведена реакція є якісною на
одноатомні спирти.
·
Забарвлення
змінюється в обох пробірках. Проведена реакція не є якісною тільки на
одноатомні або тільки на багатоатомні спирти.
Тема. Окиснення спирту у альдегід.
Мета.
Вивчити загальний спосіб добування альдегідів у лабораторії.
Обладнання: пробірка, нагрівальний прилад.
Реактиви: етанол, мідний дріт.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1.
Під
час роботи в хімічному кабінеті не доторкайтесь руками до частин тіла, які
найбільш чутливі до дій хімічних речовин, - носа, губ та очей.
2.
Не
можна торкатись руками нагрітих предметів. Не намагайтеся прискорювати
охолодження нагрітих предметів ( наприклад, дмухати на них). Це може призвести
до їх руйнування або навіть до вибуху.
3.
Для
захисту одягу від їдких та фарбувальних речовин під час проведення лабораторної
роботи у кабінеті необхідно мати захисний одяг – лабораторний халат або фартух.
4.
Під
час лабораторної роботи необхідно особливо суворо дотримуватись дисципліни:
забороняється торкатись хімічного обладнання та реактивів без дозволу вчителя,
забороняється ходити по класу або вживати їжу під час заняття.
Етанол – горюча рідина. Пробірка з етанолом повинна
знаходитися на відстані не менше 15 см від полум’я.
Дослід. Добування етаналю з етанолу.
У суху пробірку налийте 1 мл етанолу. Розжарте
мідний дріт у полум’ї – на його поверхні утворюється наліт купрум (ІІ) оксиду.
Швидко опустіть дріт у побірку із спиртом. Акуратно понюхайте вміст пробірки.
Потім знову
внесіть дріт у полум’я і повторіть всі подальші операції. Повторіть експеримент
4-5 разів.
Як змінюється
колір мідного дроту після нагрівання?
Що призводить до
зміни запаху рідини у пробірці?
Запишіть
рівняння реакції, що привела до зміни кольору міді під час нагрівання.
Запишіть
рівняння реакції окиснення етанолу в етаналь.
Висновок. Альдегіди можна добути з
__________________________________ діючи на них ___________________________
Тема. Порівняння властивостей розчинів мила та
синтетичних миючих засобів.
Обладнання:
штатив з пробірками, дві піпетки.
Реактиви: розчини господарського мила та
прального порошку,фенолфталеїн, тверда вода.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1.
Під
час роботи в хімічному кабінеті не доторкайтесь руками до частин тіла, які
найбільш чутливі до дій хімічних речовин, - носа, губ та очей.
2.
Для
захисту одягу від їдких та фарбувальних речовин під час проведення лабораторної
роботи у кабінеті необхідно мати захисний одяг – лабораторний халат або фартух.
Під час лабораторної
роботи необхідно особливо суворо дотримуватись дисципліни: забороняється
торкатись хімічного обладнання та реактивів без дозволу вчителя, забороняється
ходити по класу або вживати їжу під час заняття.
Дослід. Випробування розчинів мила та прального
порошку фенолфталеїном.
Налийте у дві
пробірки по 1 мл розчинів господарського мила та порошку. Додайте до кожної з
пробірок кілька крапель фенолфталеїну.
У пробірці з
розчином господарського мила колір індикатора: (змінився, не змінився). Якщо
змінився, то опишіть як.
У пробірці з
розчином прального порошку колір індикатора: (змінився, не змінився). Якщо
змінився, то опишіть як.
Висновки. Зміна кольру індикатора в розчині мила пояснюється
наявністю у розчині ___________________________, яке утворюється внаслідок
реакції _________________________
Дослід 2. Піноутворення мила та прального порошку у твердій
воді.
Налийте у дві пробірки
однакову кількість твердої води, а потім додайте краплями: у першу – розчин мила,
у другу – розчин прального порошку. Пробірки струсніть. Зверніть увагу на
кількість піни та швидкість її руйнування.
У пробірці з
розчином мила утворюється ___________ піни.
У пробірці з
розчином порошку утворюється ___________ піни.
Висновки. Розчин мила у твердій воді утворює
____________ (багато, мало) піни. У твердій воді краще спінюється розчин
__________________
Тема. Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
Мета. Вивчити реакцію глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом, доказати наявність у
молекулі глюкози певних функціональних груп.
Обладнання. Штатив з пробірками.
Реактиви. Розчини купрум (ІІ) сульфату, натрій гідроксиду,глюкози,сахарози.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1. Під час роботи в хімічному кабінеті не
доторкайтесь руками до частин тіла, які найбільш чутливі до дій хімічних
речовин, - носа, губ та очей.
2. Для захисту одягу від їдких та
фарбувальних речовин під час проведення лабораторної роботи у кабінеті
необхідно мати захисний одяг – лабораторний халат або фартух.
3. Під час лабораторної роботи необхідно
особливо суворо дотримуватись дисципліни: забороняється торкатись хімічного
обладнання та реактивів без дозволу вчителя, забороняється ходити по класу або
вживати їжу під час заняття.
Купрум сульфат - токсична речовина. Після закінчення роботи
необхідно ретельно вимити руки – спочатку без мила, а потім з милом.
Натрій гідроксид - їдка речовина. При потраплянні на шкіру або
одяг його слід змити проточною водою.
Дослід. Реакція глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
У дві побірки з
3-4 краплями розчину купрум (ІІ) сульфату додайте по 2-3 мл розчину натрій
гідроксиду. Потім додайте у першу пробірку кілька крапель розчину глюкози, у
другу кілька крапель розчину сахарози. Зверніть увагу на зміну забарвлення
розчинів через деякий час. Опишіть як змінилось забарвлення купрум сульфату при
наявності лугу у обидвох пробірках.
Чи відповідає
зміна забарвлення у пробірках зміні забарвлення під час протікання реакції з
гліцерином?
Якщо
відповідає, то до якого класу органічних сполук можна віднести глюкозу та
сахарозу?
Запишіть
рівняння реакції взаємодії глюкози з купром гідроксидом при нагріванні.
Чи є ця реакція
окисно-відновною?
Проведена
реакція є якісною на яку
функціональну групу?
Чи є така група
у сахарози?
Висновки. Молекулу
глюкози можна віднести до _____________ класів сполук: ______________,
_______________, __________________________.
Молекулу
сахарози можна віднести до ______________ класів сполук: ___________,
______________, ____________________.
Тема. Відношення крохмалю до води (розчинність при кімнатній температурі, приготування клейстеру).
Мета. Дослідити
розчинність крохмалю у воді.
Обладнання. Скляна
паличка, пробірка, хімічний стакан, сухий спирт.
Реактиви. Крохмаль,
вода.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1.
Під
час роботи в хімічному кабінеті не доторкайтесь руками до частин тіла, які
найбільш чутливі до дій хімічних речовин, - носа, губ та очей.
2.
Не
можна торкатись руками нагрітих предметів. Не намагайтеся прискорювати
охолодження нагрітих предметів ( наприклад, дмухати на них). Це може
призвести до їх руйнування або навіть до вибуху.
3.
Для
захисту одягу від їдких та фарбувальних речовин під час проведення
лабораторної роботи у кабінеті необхідно мати захисний одяг – лабораторний
халат або фартух.
4.
Під
час лабораторної роботи необхідно особливо суворо дотримуватись дисципліни:
забороняється торкатись хімічного обладнання та реактивів без дозволу
вчителя, забороняється ходити по класу або вживати їжу під час заняття.
|
Дослід 1. Розчинність
крохмалю у воді.
У пробірку з 1 мл води
насипте шпателем крохмаль і збовтайте. Чи розчиняється крохмаль у воді?
Дослід 2. Приготування клейстеру.
Вміст пробірки, помішуючи,
порціями вилийте у стакан з 5 мл гарячої води, а потім доведіть до кипіння.
Що відбулось з крохмалем у
гарячій воді?
Висновок. При
збільшенні температури розчинність крохмалю ____________.
Тема. Взаємодія крохмалю з йодом.
Мета. Дослідити найважливіші властивості крохмалю, навчитися визначати його за
допомогою характерних реакцій.
Обладнання. Штати в з пробірками, піпетка.
Реактиви. Крохмальний клейстер, розчин глюкози (сахарози),
спиртовий розчин йоду, бульба картоплі.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1.
Під
час роботи в хімічному кабінеті не доторкайтесь руками до частин тіла, які
найбільш чутливі до дій хімічних речовин, - носа, губ та очей.
2.
Не
можна торкатись руками нагрітих предметів. Не намагайтеся прискорювати
охолодження нагрітих предметів ( наприклад, дмухати на них). Це може
призвести до їх руйнування або навіть до вибуху.
3.
Для
захисту одягу від їдких та фарбувальних речовин під час проведення
лабораторної роботи у кабінеті необхідно мати захисний одяг – лабораторний
халат або фартух.
|
Дослід 1. Взаємодія крохмалю з йодом.
У три пробірки
внесіть по 1-2 мл речовин: у першу – крохмальний клейстер, у другу – розчин
глюкози (сахарози), у третю – воду. Потім у кожну з пробірок додайте по одній
краплі спиртового розчину йоду. Порівняйте забарвлення рідини у трьох
пробірках.
Колір рідини у
пробірках, де знаходилась вода та розчин глюкози (сахарози) після додавання
йоду _________________ (однаковий або неоднаковий).
У який колір
забарвився розчин глюкози після додавання розчину йоду?
Колір рідини у
пробірках, де знаходились вода та крохмальний клейстер після додавання йоду
______________ (однаковий або неоднаковий).
У який колір
забарвився крохмальний клейстер після додавання йоду?
Висновок. Реакція
йоду з крохмалем є характерною, тому що _________.
Дослід 2. Виявлення крохмалю в овочах за допомогою
характерної реакції.
Нанесіть на зріз сирої картоплини одну краплю
розчину йоду. На поверхні зрізу утвориться пляма __________ кольору.
Висновок. У сирій
картоплині ___________________
Тема. Кольорові реакції білків.
Мета. Вивчити якісні кольорові реакції на
білки.
Обладнання. Штатив з пробірками, пробірко тримач, нагрівальний
прилад, водяна баня.
Реактиви. Розчини нітратної кислоти, натрій гідроксиду,
купрум сульфату, гліцерину, водний розчин яєчного білка.
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1.
Під
час роботи в хімічному кабінеті не доторкайтесь руками до частин тіла, які
найбільш чутливі до дій хімічних речовин, - носа, губ та очей.
2.
Не
можна торкатись руками нагрітих предметів. Не намагайтеся прискорювати
охолодження нагрітих предметів ( наприклад, дмухати на них). Це може призвести
до їх руйнування або навіть до вибуху.
3.
Для
захисту одягу від їдких та фарбувальних речовин під час проведення лабораторної
роботи у кабінеті необхідно мати захисний одяг – лабораторний халат або фартух.
Під час лабораторної
роботи необхідно особливо суворо дотримуватись дисципліни: забороняється
торкатись хімічного обладнання та реактивів без дозволу вчителя, забороняється
ходити по класу або вживати їжу під час заняття.Дослід 1. Взаємодія розчину білка з нітратною кислотою
(ксантопротеїнова реакція).
у пробірку налийте 1-2 мл розчину білка та стільки ж розчину нітратної кислоти.
Отриманий розчин нагрійте.
Як змінюється колір осаду?
Висновок. Зміна забарвлення білка свідчить про наявність у
молекулі ____________________________________________________________ груп.
Місце хімічного опіку на шкірі після потрапляння нітратної кислоти має
жовтий колір. Поясніть чому.
Дослід 2. Взаємодія розчину білка з купрум (ІІ) гідроксидом
(біуретова реакція)
У три пробірки внесіть по 1-2 мл речовин: у першу – воду, у другу – розчин
гліцерину, у третю – розчин білка. У кожну пробірку додайте по 2 краплі розчину
купрум сульфату і розчину лугу. Зверніть увагу на зміну кольору розчинів.
Порівняння забарвлення розчинів у пробірках. Опишіть, який колір має вміст
пробірки, у якій знаходилися:
А) вода
Б) розчин гліцерину
В) розчин білка
Чи відрізняється забарвлення розчинів гліцерину та білка?
Висновок. Зміна
забарвлення розчинів білка свідчить про наявність у молекулі білка
______________________________.
Тема. Ознайомлення із зразками природних, штучних
та синтетичних волокон.
Мета. Дослідити та порівняти деякі фізичні та хімічні властивості природних,
штучних та синтетичних волокон.
Обладнання. Штатив з пробірками, нагрівальний прилад з
відкритим полум’ям, пінцет, скляна паличка металева пластинка.
Реактиви. Зразки двох різних волокон на вибір: бавовна,
вовна, натуральний шовк, ацетатний шовк, капрон та інші.
Дослід. Ознайомлення із зразками волокон.
Ознайомтесь із
зовнішнім виглядом волокон, зверніть увагу на їх товщину, колір, блиск,
структуру.
Дослідіть
відношення до нагрівання. Для цього клаптик волокна помістіть у про-бірку або
на металеву пластинку та нагрійте, дотримуючись правил нагрівання.
З метою
визначення відношення до спалювання волокно, що досліджується, пінцетом внесіть
у полум’я. зверніть увагу на швидкість горіння, запах продуктів розпаду,
характер залишку.
Внесіть свої
спостереження до таблиці.
Характеристика волокна
|
Зразок 1
|
Зразок 2
|
Назва
|
||
Зовнішній вигляд
|
||
Тип (природне, штучне, синтетичне)
|
||
Відношення до нагрівання
|
||
Швидкість горіння
|
||
Запах продуктів розкладу при нагріванні
|
||
Властивості продуктів розкладу
|
Висновок. Найбільш
горчим із волокон які досліджувались є ___________
Тема. Відношення
природних та синтетичних волокон до розчинів кислот та лугів.
Мета. Дослідити дію
кислот та лугів на природні та синтетичні волокна.
Обладнання.
Нагрівальний прилад, водяна баня, пробірки, пінцет, скляна паличка.
Реактиви. Розчин
сульфатної та нітратної кислот, розчин натрій гідроксиду, волокна або смужки
синтетичних тканин: лавсану, капрону, поліпропілену; волокна або смужки
натуральних тканин: бавовняної, шовкової, вовняної. (на вибір).
ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ
1.
Під
час роботи в хімічному кабінеті не доторкайтесь руками до частин тіла, які
найбільш чутливі до дій хімічних речовин, - носа, губ та очей.
2.
Не
можна торкатись руками нагрітих предметів. Не намагайтеся прискорювати
охолодження нагрітих предметів ( наприклад, дмухати на них). Це може призвести
до їх руйнування або навіть до вибуху.
3.
Для
захисту одягу від їдких та фарбувальних речовин під час проведення лабораторної
роботи у кабінеті необхідно мати захисний одяг – лабораторний халат або фартух.
4.
Під
час лабораторної роботи необхідно особливо суворо дотримуватись дисципліни:
забороняється торкатись хімічного обладнання та реактивів без дозволу вчителя,
забороняється ходити по класу або вживати їжу під час заняття.
Кислоти та луги – їдкі речовини. При
потраплянні на шкіру або одяг їх слід змити проточною водою.
Дослід. Дія
кислот та лугів на природні та синтетичні волокна.
В окремі пробірки з 1мл розчинів сульфатної,
нітратної кислот, натрій гідроксиду помістіть волокна або смужки синтетичних та
натуральних тканин. Опустіть пробірки у гарячу водяну баню на 10хв. Зверніть
увагу на колір зразків та їх здатність до розчинення.
Внесіть свої спостереження до таблиці.
Дія кислот та лугів на
волокна
Види волокон
|
Дія сульфатної кислоти
|
Дія нітратної кислоти
|
Дія лугу
|
Синтетичні:
·
·
|
|||
Природні:
·
·
|
Висновки.
Найбільш стійким до дії кислот є
__________________________________
Найбільш стійким до дії
лугів є _____________________________________
Тема. Хімічні властивості соляної
кислоти.
Тема: Хімічні властивості розчину амоніаку
Лабораторні роботи для 10 класу.
Тема: Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-йонів у розчині.
Мета: дослідити дію йонів Гідрогену та гідроксид-йонів на
різні індикатори; навчитись розпізнавати йони Гідрогену та гідроксид-йонів у
розчині.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розведений розчин хлоридної кислоти, розчин натрій
гідроксиду, розчини індикаторів.
Правила техніки
безпеки.
Перед виконання лабораторних дослідів треба
ознайомитись із правилами техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії. Обережно
працюйте з розчинами кислот та лугів. Пам’ятайте, що кислоти та луги є їдкими
речовинами. У разі потрапляння на одяг або шкіру їх треба негайно змити
проточною водою.
Виконання
роботи.
Дослід 1. Виявлення йонів Гідрогену у розчині.
1.
Для проведення досліду підготуйте три
пронумеровані пробірки (№1, №2, №3)
2.
У кожну пробірку налийте по 2-3 мл
розведеного розчину хлоридної кислоти.
3.
Додайте по 2-3 краплі розчинів
індикаторів: у пробірку №1 – лакмусу, у пробірку №2 – фенолфталеїну, у пробірку
№3 – метилового оранжевого. Відзначте забарвлення розчинів у кожній пробірці.
Заповніть таблицю.
речовина
|
Номер пробірки
|
індикатор
|
Забарвлення індикатора
|
Забарвлення індикатора в розчині кислоти
|
Розчин кислоти
|
1
|
Лакмус
|
||
2
|
Фенолфталеїн
|
|||
3
|
Метиловий оранж
|
4.
Складіть рівняння дисоціації хлоридної
кислоти.
Дослід 2. Виявлення гідроксид-йонів у розчині.
1.
Для проведення досліду підготуйте наступні три
пронумеровані пробірки (№4, №5, №6)
2.
У кожну пробірку налийте по 2-3 мл
розведеного розчину натрій гідроксиду.
3.
Додайте по 2-3 краплі розчинів
індикаторів: у пробірку №4 – лакмусу, у пробірку №5 – фенолфталеїну, у пробірку
№6 – метилового оранжевого. Відзначте забарвлення розчинів у кожній пробірці.
Заповніть таблицю.
4.
Складіть рівняння дисоціації натрій
гідроксиду.
речовина
|
Номер пробірки
|
індикатор
|
Забарвлення індикатора
|
Забарвлення індикатора в розчині кислоти
|
Розчин лугу
|
4
|
Лакмус
|
||
5
|
Фенолфталеїн
|
|||
6
|
Метиловий оранж
|
Зробіть висновки
щодо зміни забарвлення індикаторів у присутності кислот та лугів та можливості
їх використання для виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-йонів у розчині.
Який з індикаторів неможна використовувати для виявлення йонів Гідрогену у
розчині та чому?
Контрольні
питання
1.
Як експериментально довести, що до
складу сульфатної кислоти входять катіони Гідрогену? Складіть рівняння
ступінчастої та повної електролітичної дисоціації сульфатної кислоти.
2.
Як експериментально довести, що до
складу барій гідроксиду входять гідроксид-йони? Складіть рівняння ступінчастої
та повної електролітичної дисоціації барій гідроксиду.
3.
Складіть рівняння електролітичної
дисоціації наступних сполук: а) калій гідроксиду; б) нітратної кислоти; в)
літій гідроксиду; г) бромної кислоти.
4.
Складіть рівняння електролітичної
дисоціації зазначених сполук.
А) Н2S б)
Sr(OH)2 в) Н3РО4 г) RbOH
Тема. Хімічні властивості соляної
кислоти.
Мета. Дослідити хімічні властивості
соляної кислоти.
Обладнання і матеріали. Штатив з
пробірками, хлоридна кислота, цинк,цинк оксид,
натрій гідроксид, фенолфталеїн, лакмус, арґентум нітрат.
Дослід 1. Дослідження розчину хлоридної кислоти
індикатором.
Налийте у
пробірку 5 мл розчину хлоридної кислоти. Опустіть лакмусовий папірець у розчин,
запишіть побачене у зошит. Запишіть рівняння дисоціації кислоти.
Дослід 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами
та оксидами металів.
У пробірку
опустіть шматочок цинку. Додайте розчин хлоридної кислоти. Опишіть побачене.
Запишіть відповідне рівняння реакції.
У пробірку
внесіть шматочок цинк оксиду, долийте 5мл хлоридної кислоти. Запишіть побачене,
та рівняння реакції.
Дослід 3. Реакція нейтралізації.
Налийте 5 мл
натрій гідроксиду у пробірку. Додайте декілька крапель фенолфталеїну. Запишіть
побачене. До одержаного розчину долийте розчин хлоридної кислоти. Запишіть
побачене. Запишіть рівняння реакції в йонно-молекулярній формі.
Дослід 4. Якісна реакція на хлорид-йон.
У пробірку
наливаємо 5мл розчину хлоридної кислоти. Доливаємо розчин арґентум нітрату
об’ємом 5 мл. Опишіть побачене. Запишіть рівняння реакції в йонно-молекулярній
формі.
Задача.
Обчисліть об’єм водню (н.у.), що виділиться внаслідок взаємодії 130г цинку з
200г розчину хлоридної кислоти з масовою
часткою кислоти 27%
Тема: Хімічні властивості розчину амоніаку
Мета: дослідити хімічні властивості йонів амонію
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розведений аміачної води, лакмусовий папірець,фенолфталеїн,
хлоридна кислота, ферум(ІІІ) хлориду, амогій
хлорид, розчин лугу.
Правила техніки
безпеки.
1. При виконанні будь-яких дослідів будьте
максимально обережними. Пам’ятайте, що неуважність, неохайність, а також
недостатня обізнаність із властивостями речовин, з якими проводяться досліди,
можуть спричинити нещасний випадок.
2. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які
погоджено з учителем, під його наглядом.
3. Читайте уважно етикетку на посудині з тією
речовиною, яку берете для проведення досліду. Відкривши посудину, не кладіть
пробку на лабораторний стіл боком, а поставте нижнім кінцем догори.
4. Беріть реактиви для дослідів тільки в тих
кількостях, які зазначені в інструкції. Посудину, з якої взяли реактив, одразу
закрийте пробкою і поставте на місце.
5. Не зливайте (не зсипайте) надлишок узятого
реактиву назад у посудину, де він зберігався.
6. Не пробуйте ніяких речовин на смак.
7. З обережністю нюхайте всі речовини, не
нахиляйтеся над посудиною і не вдихайте повними грудьми, а спрямовуйте до себе
пару чи газ рухами руки.
8. Після закінчення роботи приберіть своє
робоче місце, вимкніть воду, електронагрівальні прилади. Обов’язково ретельно
вимийте руки.
У разі
нещасних випадків негайно звертайтеся до вчителя!
Дослід 1. Дія розчину аміачної
води на індикатор.
За допомогою піпетки або скляної
палички нанесіть краплю водного розчину амоніаку на лакмусовий папірець. Як
змінюється забарвлення індикатора? Про що це свідчить?
Дослід 2. Взаємодія водного
розчину амоніаку з кислотою.
У пробірку налийте 1-2мл водного
розчину амоніаку, добавте 1-2 краплі фенолфтале-їну і поступово, невеликими
порціями додавайте розбавлену хлоридну кислоту. Що спостерігаєте?
Дослід 3. Реакція амоніаку із
сіллю у водному розчині.
У пробірку налийте 1-2мл
ферум(ІІІ) хлориду і добавте 1-2мл водного розчину амоніаку. Що спостерігаєте?
Напишіть рівняння реакції в молекулярній та йонно-молекулярній формах.
Дослід 4. Якісна реакція на йон
амонію.
У пробірку налийте трохи води і
розчиніть у ній невелику порцію солі амонію. Добавте до одержаного розчину
1-2мл розчину лугу. Чи зʼявиться характерний запах амоніаку?
Нагрійте вміст пробірки, але не
до кипіння, і піднесіть до його отвору зволожений універсальний індикаторний
папірець. Як змінюється колір папірця?
Запишіть рівняння реакції.
Висновок.
Складіть хімічні рівняння ( у молекулярній та йонно-молекулярних формах)
а) NH4Cl + AgNO3 ⟶
б) (NH4)2SO4
+ Ba(OH)2 ⟶
в) (NH4)2CO3
+ H2SO4 ⟶
Немає коментарів:
Дописати коментар